2.1 Cliënten
Samenspraak
Cliënten en hun families moeten inspraak hebben in belangrijke beslissingen die we als organisatie nemen. We organiseren actief samenspraak en letten erop dat hun stem gehoord wordt. Dit omvat niet alleen de medezeggenschap van cliënten en verwanten, maar ook het aanpakken van klachten en de rol van de Centrale Cliëntenraad (CCR-C).
Medezeggenschap versterken
Aveleijn werkt al lange tijd volgens het principe 'geen beslissingen over ons, zonder ons'. Om de inspraak van cliënten en hun familie nog sterker te maken, hebben we social designer Joost van Wijmen, gevraagd om hierover mee te denken. Een externe en andere blik kan ons nieuwe inzichten geven. Joost heeft gekeken naar hoe mensen elkaar ontmoeten tijdens vergaderingen. Hij sloot aan bij een vergadering van de verwantenraad van locatie De Wieken in Tubbergen en bij verschillende vergaderingen van de cliëntenraad van locatie De Wonde in Almelo:
“Ik wil mensen graag echt ontmoeten door mijn eigen ervaringen als uitgangspunt te nemen. Wat ik zag en voelde in de vergaderingen is dus niet per se de waarheid maar mijn persoonlijke mening. Het viel op dat elke vergadering en locatie echt zijn eigen sfeer heeft. Bij de verwantenraad van De Wieken lag de nadruk op harmonie. Ik vraag me af of er genoeg tijd en ruimte is om tijdens zo'n vergadering dieper in gesprek te gaan met de familieleden. Bij de cliëntenraad was er veel meer dynamiek en gelaagdheid, een onderstroom. Er werd vaak nadruk gelegd op 'feiten', alsof die belangrijker waren dan ervaringen.”
De observaties van Joost Wijmen helpen bij het verder vormgeven van de inspraak van zowel de cliënten- als de verwantenraad. Zo gaan ze bij de Wonde op zoek naar een andere manier van inspraak die past bij deze locatie. De inzichten van Joost geven daar de stimulans om een eigen manier te vinden waarop cliënten meepraten en meedoen.
Klachten
De klachtenfunctionaris helpt mensen die klachten hebben over Aveleijn. Ze luistert naar de klachten van cliënten, familieleden en anderen en geeft advies. We houden bij welke klachten er zijn en kijken hoe we de zorg beter kunnen maken. Aveleijn werkt samen met andere organisaties om klachten op te lossen. De klachtenfunctionaris en de verschillende vertrouwenspersonen staan de mensen met een klacht onpartijdig bij.
In 2023 zijn er 60 klachten ingebracht, dat zijn er 14 meer dan in 2022. Er is één klacht niet naar tevredenheid opgelost, die is doorgestuurd naar de Raad van Bestuur. We vermoeden dat de verhoging van het aantal klachten een gevolg is van de maatschappelijke tendens van meer ontevredenheid. Ook het opnieuw onder de aandacht brengen van de klachtenfunctionaris (via medewerkers- en clientmagazine, folders en posters op locaties) kan geleid hebben tot meer klachten dan vorig jaar. De meeste klachten gaan over ontevredenheid in de begeleiding of over de geboden zorg. Daarbij staat dan vooral de manier van communiceren voorop. Enkele klachten gaan over overlast.
In 2024 evalueren we hoe verwanten bij hun eerste contact met Aveleijn geïnformeerd worden over dit onderwerp. De rol van de klachtenfunctionaris brengen we opnieuw onder de aandacht via verschillende communicatiemiddelen en kanalen. Daarnaast onderzoeken we of en hoe maatschappelijke veranderingen zorgen voor meer klachten en wat we preventief kunnen doen om dit te voorkomen.
CCR-C
Onze Centrale Cliëntenraad Cliënten is een hechte groep, waarin leden elkaar steunen, uitdagen en samenwerken. In 2023 brachten zij verschillende adviezen uit en dachten ze mee over uiteenlopende thema's:
Thema’s en activiteiten:
- Wonen en welkom bij Aveleijn
Hoe wordt iemand begeleid naar een nieuwe woning en hoe worden cliënten van de nieuwe woonplek voorbereid op de komst van een nieuwe bewoner. Hoe is het om op de wachtlijst te staan. Wat doe je als je een verhuiswens hebt. Dit was een eigen initiatief van de CCR-C, de vergadering was samen met de RvT en CCR-V.
- Workshop geven bij de waardendag voor cliënten
- Voorbereiden van de CCR-C verkiezingen 2024
- Bezoek aan nieuwbouwlocatie De Eschhof
- Werken met een iPad (pilot met twee leden)
- Reflectie op het kwaliteitsrapport
- Meedenken over ECD-bijeenkomsten op locaties
Gegeven adviezen:
- Akkoord op Susanne Bentvelsen als voorzitter RvB
- Verandering in frequentie BIT
- Werving en benoeming nieuwe bestuurder en lid Raad van Toezicht
- Herbenoeming twee leden RvT
Instemmingsaanvragen:
- Beleid Infectiepreventie
- Beleidsplan middelengebruik en middelenproblematiek
- Klachtenregeling
- Medezeggenschapsregeling
Om de achterban van de CCR-C te raadplegen wordt na elke vergadering een vlog gemaakt over het thema dat besproken is. Aandachtspunt voor 2024 is dat we de vlogs vanuit de CCR-C actiever gaan delen met de lokale raden. De vlogs zijn hier te bekijken: De CCR-C praat je bij - Aveleijn
De CCR-C heeft thema’s geformuleerd die ze wil bespreken in 2024: CCR-C thema's 2024.png
2024
Ook in 2024 hebben we aandacht voor verdiepende gesprekken en verschillende perspectieven. We gaan het eerste informatieve contact dat verwanten met onze organisatie hebben evalueren en waar nodig verbeteren. We versterken het goede gesprek met de medezeggenschapsraden, onder meer op basis van de opbrengsten uit het onderzoek van Joost Wijmen. In 2024 zijn er CCR-C verkiezingen, we zorgen dat dit goed onder de aandacht is van cliënten en streven naar veel deelname. We bieden de nieuwe raad een basistraining medezeggenschap aan van de LSR.