2.1 Cliënten
Kwaliteit van bestaan
We willen graag weten wat belangrijk is voor de client om een goed leven te leiden. Dat onderzoeken we door in gesprek te gaan hierover. We gebruiken voor cliënten met een WLZ-indicatie hiervoor het instrument Ben ik Tevreden. Voor jeugd en cliënten met een WMO-indicatie zetten we het cliënttevredenheidsonderzoek in. Dit nemen we eens in de drie jaar af, in 2024 is de volgende. In ONS - het nieuwe ECD - worden alle belangrijke aspecten en actiepunten die uit de onderzoeken naar voren komen vastgelegd.
ECD ONS
In 2023 hebben we met succes het nieuwe ECD ONS en het cliëntportaal Caren geïmplementeerd. Het meldformulier Zenya en de medicatie app Medimo zijn gekoppeld aan ONS. De effecten van deze veranderingen zijn duidelijk merkbaar. Medewerkers ervaren betere ondersteuning door het nieuwe ECD. Hierdoor vinden ze makkelijker hun weg en kunnen ze efficiënter multidisciplinair samenwerken. Het nieuwe cliëntportaal is bovendien gebruiksvriendelijker voor medewerkers én cliënten. Er zijn meer dan 500 cliënten die al een account hebben aangemaakt en zijn ingelogd.
ECD als basis voor goed samenwerken
Het nieuwe ECD legt een stevige basis voor verdere ontwikkeling, We kunnen het multidisciplinair en methodisch werken in het ECD uitbouwen in samenwerking met cliënten en hun netwerk. Een van de taken van de ECD-commissie is regelmatig toezien op de privacy en informatiebeveiliging in het ECD en het bekijken en analyseren van de overzichten vanuit Medimo. Samen met de medicatiecommissie kunnen we hierdoor de medicatieveiligheid verbeteren.
Voor 2024 zijn de belangrijke aandachtspunten:
- verminderen van de registratielast (met name voor ambulante medewerkers)
- verbeteren van de vindbaarheid van instructiemateriaal
- archivering van dossierinformatie op Sharepoint in ONS
- versterken van multidisciplinaire samenwerking met de medische dienst.
Ben ik tevreden
We zijn voortdurend bezig met het onderzoeken van wat voor de cliënt belangrijk is voor een goed leven. Hiervoor gebruiken we bij cliënten met een WLZ-indicatie het instrument Ben Ik Tevreden (BIT). De cliënt en de begeleider hebben daarbij een gesprek over alle domeinen van bestaan (Schalock) en vullen een gesprekslijst in. De individuele actiepunten die uit dit onderzoek naar voren komen, worden direct verwerkt in het ondersteuningsplan.
In 2023 hebben we een verkorte BIT-vragenlijst geïntegreerd in het ondersteuningsplan in het nieuwe ECD. Het ondersteuningsplan (met daarin de verkorte BIT vragenlijst) wordt jaarlijks besproken met de cliënt en/of zijn vertegenwoordiger. Daarom hebben we besloten om de uitgebreide BIT-gesprekslijst niet meer jaarlijks af te nemen, maar één keer per drie jaar. Deze aanpassing zorgt ervoor dat we voldoen aan de eisen van het kwaliteitskompas van de VGN.
2024
In 2024 kijken we hoe we de volledige BIT-gesprekslijsten het beste kunnen implementeren in het ECD. In 2025 moet de BIT-gesprekslijst weer ingevuld worden. Dat jaar besteden we extra aandacht aan het informeren van begeleiders over hoe ze het beste het gesprek kunnen voeren. Ook introduceren we dan het BIT-gespreksspel dat we samen met Pluryn hebben ontwikkeld. Cliënten van beide organisaties hebben meegeholpen aan de ontwikkeling daarvan.