2.1 Samenspel met cliënten
Ons ECD
We onderzoeken doorlopend wat voor de cliënt belangrijk is voor een goede kwaliteit van leven. Om deze ervaringen in beeld te brengen gebruiken we het instrument Ben Ik Tevreden (BIT). Dit dialogische instrument zetten we jaarlijks in. De cliënt en de begeleider gaan met elkaar in gesprek over alle domeinen van kwaliteit van bestaan (Schalock). Individuele actiepunten die uit dit onderzoek naar voren komen verwerken we gelijk in het ondersteuningsplan.
Nieuw ECD en cliëntportaal In 2022 constateerden we dat het huidige Electronisch Clientendossier (ECD) Fierit en het bijbehorende cliëntportaal te ingewikkeld zijn in het gebruik. Samen met cliënten, collega's en verwanten gingen we op zoek naar een nieuw of verbeterd ECD en clientportaal, dat echt ondersteunend werkt. Een unieke co-creatie waar we trots op zijn.
Denise:
“Fijn dat we vanuit verschillende perspectieven en belangen veel ruimte hadden om vragen te stellen. Er zijn zoveel dingen waar je in de praktijk tegenaan loopt met elkaar. Het was ook zinvol om de verschillende ECD's uit te proberen.”
Meer zeggenschap en betrokkenheid van cliënt en zijn netwerk
Eind 2022 is de keuze gemaakt om over te stappen naar het Electronisch clientendossier ONS en het cliëntprotaal Caren. We vinden dit programma gebruiksvriendelijk en eenvoudig om te leren. Het sluit goed aan bij onze visie om cliënten en hun netwerk zoveel mogelijk te betrekken in het zorgproces. Dit ECD en het portaal Caren gaan ons helpen om iedereen die betrokken is bij de zorg voor de cliënt goed te informeren. Met dit systeem kunnen we ook de bijdrage van de cliënt zelf, van zijn netwerk en van de verschillende zorgprofessionals om hem heen goed op elkaar afstemmen. De cliënt kan berichten sturen naar begeleiders en zelf bepalen met wie hij zijn gegevens deelt.
Omvangrijk project
Het overstappen naar een nieuw ECD raakt alle facetten van het zorgproces. Binnen Aveleijn zijn daarom 9 ECD-coaches aangetrokken om de overstap te begeleiden. Cliënten, verwanten, de ECD-taakhouder, manager en waardenambassadeur op de locatie zijn betrokken in het proces. In verschillende bijeenkomsten hebben zij met elkaar doelen, stappen en plannen opgesteld die in 2023 verder worden uitgevoerd.
In 2023
Op 1 juni 2023 gaan we over op ONS en Caren. We benutten de overgang naar het nieuwe ECD om het methodisch werken naar een hoger niveau te tillen. We zien het als een kans (en uitdaging) om cliënten en hun netwerk nog meer mee te laten doen in het zorgproces. Ook na de implementatie van het nieuwe ECD blijven de ECD-coaches actief om clusters te begeleiden bij het gebruik ervan. Voor cliënten, verwanten en medewerkers organiseren we verschillende voorlichtingsbijeenkomsten en trainingen over Caren. We maken allerlei informatiemiddelen (filmpjes, picto's) om de overgang soepel te laten verlopen.
Eind 2023 evalueren we dit project.