4.2 Aandacht voor vakmanschap

Teamreflectie

In 2021 hebben we op basis van het VGN Kwaliteitskader een nieuwe vorm van Teamkwaliteitsreflectie ontworpen. Deze teamreflectie ondersteunt teams in het doorlopend verbeteren van de kwaliteit van zorg. Het past binnen ons continu proces van waarderen wat goed gaat, leren van praktijkervaringen en verbeteren waar dat nodig is. De afspraak binnen Aveleijn is dat iedereen (vanaf 2022) de teamkwaliteitsreflectie uitvoert.

De vier thema's waar teams in 2021 op hebben gereflecteerd zijn:

1

Relationele afstemming

Kwaliteit van zorg ontstaat vanuit een goede, stimulerende zorgrelatie. Sociale interactie met anderen draagt bij aan een betekenisvol leven.

2

Methodisch werken aan ondersteunings- en ontwikkelafspraken

Vanuit een goede ontmoeting helpen we de cliënt zijn leven vol betekenis te ervaren. Zijn dromen, wensen en doelen beschrijven we samen met de cliënt in het ondersteuningsplan. Dit plan geeft de richting aan.

3

Eigen regie en veilige zorg

We maken afwegingen over wat aanvaardbare risico's zijn als het gaat om eigen regie en veiligheid. Hiervoor is reflectie en probeerruimte nodig.

4

Vakbekwame professionals

We zijn alert op onze blinde vlekken en hebben aandacht voor emotiearbeid. We leren van elkaar door reflectie, in het moment zelf en achteraf.

Ervaringen

“Ik dacht eerst van moet dit ook nog, maar achteraf was het eigenlijk een heel mooi gesprek waarin het ging over onderwerpen waar we ons echt mee bezig houden. We hebben gekeken naar de eigen regie van de cliënt en hoe we als team hier wel of geen ruimte aan geven. Goed om de tijd te nemen en met elkaar te onderzoeken waar we staan in onze praktijk.”

In 2021 hebben 54 teams een teamreflectie gedaan. We hebben onderzocht hoe de teams de nieuwe methode hebben ingezet en ervaren. De ervaringen zijn over het algemeen positief. Een goede gespreksleider erbij hebben bleek belangrijk om te zorgen voor verdieping en afbakening van het onderwerp. Ook kwam uit de enquête naar voren dat teams de methodiek wel complex vonden.

In 2022

Met de uitkomsten van de onderzoeken zijn we aan de slag gegaan. We hebben de methodiek vereenvoudigd, ondersteunende middelen verspreid en geven nu meer toelichting vooraf. In 2022 organiseren we maandelijks een bijeenkomst voor gespreksleiders die de teamreflecties gaan begeleiden. Komend jaar betrekken we ook cliënten en verwanten bij de teamkwaliteitreflectie. De opbrengsten uit de reflecties zijn input voor lokale en centrale kwaliteitsverbetering.