1.3 Werken aan kwaliteit
Ans:
“Kwaliteit is voor iedereen anders. Juist door erover te praten maken we zichtbaar waar kwaliteit in zit.”
Kwaliteit betekent dat we elke dag de goede dingen proberen te doen voor onze cliënten. We willen de kwaliteit van onze zorg continu verbeteren. Dat is bij Aveleijn een doorlopend proces van
- waarderen wat goed gaat;
- leren van dagelijkse situaties en dilemma’s;
- verbeteren waar het kan of nodig is.
Kwaliteit ontstaat in de relatie tussen cliënt (en verwanten) en medewerker (en het team). Daarover zijn we steeds met elkaar in gesprek.
Zicht op kwaliteit
Doen we de juiste dingen en doen we dat ook goed? Dat onderzoeken we op verschillende manieren. We hebben dit jaar vier interne audits gedaan. Klik op de thema's hieronder voor meer informatie en de bevindingen.
We vinden het ook belangrijk dat mensen van buiten Aveleijn meekijken en advies geven. Zo is er in juni een externe audit geweest. In het filmpje hieronder hoor je wat auditor Inge van den Tillaard en bestuurder Willem den Hartog ervan vonden.
Waarderen, leren en verbeteren
We hebben ons voorgenomen om in 2022 in gesprek te gaan met teams over de kwaliteit van zorg. We hebben dit op verschillende manier gedaan:
- In de teamkwaliteitsrefectie.
- Een pilot over een ander manier van auditen.
- De beleidsdag waarin we een aantal kwaliteitsinstrumenten besproken hebben.
Er is een verbeterregister aangelegd voor het team kwaliteit om te monitoren wat er gedaan wordt met de verbeteracties. Hierdoor kunnen we locaties beter ondersteunen.
Leren van incidenten
We doen ons best om goede zorg te bieden. Soms gaat er iets niet goed en dan onderzoeken we wat we ervan kunnen leren. In sommige gevallen doen we een prisma-onderzoek. Voor sommige incidenten geldt een meldingsplicht bij de inspectie. Het aantal prismaonderzoeken in 2022 was 4.
De onderzoeken geven veel informatie. We hebben in een dialoog (Leren van prisma's) met verschillende mensen gesproken over twee thema's die in meerdere onderzoeken naar voren komen:
- Hoe zorgen we dat we doen wat is afgesproken?
- Hoe werken we nieuwe medewerkers goed in?
Voorbeeld:
Het inwerken van nieuwe medewerkers is erg belangrijk. We hebben een onboarding programma. Kunnen we daar nog eens goed naar kijken om te zorgen dat een nieuwe medewerkers goed toegerust zijn.
Forensische zorg bij Aveleijn
In 2022 hebben we zorg geboden voor 3 cliënten met een forensische zorgtitel. Deze cliënten wonen op onze hoog alert locaties Rohaan en De Wonde. Vanuit het Kwaliteitskader Forensische Zorg wordt gevraagd om een jaarlijks kwaliteitsverslag. Dit kwaliteitsverslag is een reflectie vanuit Aveleijn op het Kwaliteitskader Forensische Zorg. Daarnaast wordt gevraagd om een meerjarenplan, waarin de ontwikkelpunten van de organisatie met betrekking tot het Kwaliteitskader Forensische Zorg worden geregistreerd en te volgen zijn.
In 2023
We gaan een andere manier van auditen uitproberen. Door het samenvoegen van meerdere audits en maatwerk te bieden, betrekken we teams meer bij het zicht op kwaliteit.