5.1 Reflecties medezeggenschap
Centrale Cliëntenraad Cliënten (CCR-C)
De CCR-C vindt het belangrijk dat cliënten meepraten.
Het is goed dat er veel wordt gedaan om dat te regelen.
Voor lokale raden is het belangrijk dat er contact is tussen de CR-C en CR-V.
Dat helpt om gehoord te worden.
Begeleiders praten met cliënten over wat goed gaat of beter kan.
Daarvoor gebruiken ze o.a. de BIT.
De CCR-C vindt dat dit nog niet altijd goed werkt.
Het wordt echt gebruikt als vragenlijst.
Daardoor is er geen goed gesprek.
Dat goede gesprek vraagt tijd en aandacht.
Sommige cliënten merken dat begeleiders druk zijn.
Dat staat een goede ontmoeting soms in de weg.
Het is fijn om te kunnen zeggen wat je graag wilt.
En dat je dat dan ook mag en kunt doen.
Dat kan met mensen in je eigen omgeving.
Zoals met andere cliënten. Of vrijwilligers.
Leren is belangrijk.
Bij Naar de Top leer je goed luisteren.
Het is soms lastig om je veilig te voelen.
Bijvoorbeeld wanneer iemand anders in je omgeving boos is.
Het is voor de begeleiding en cliënten niet altijd makkelijk om hier goed mee om te gaan.
Tip
De CCR-C kan het verslag op de computer lezen.
Het is niet zo geschreven dat cliënten het goed kunnen begrijpen.
De teksten zijn te moeilijk.
En het is nog erg groot en lang.
Daardoor heb je geen overzicht.
De CCR-C wil het liefst elk jaar een dialoog zoals in 2022.
Er is dan ook genoeg tijd om goed na te denken en het goed te begrijpen.
Centrale Cliëntenraad Verwanten (CCR-V)
De versie van het kwaliteitsrapport zoals besproken op de vergadering met de RvB op 10 mei 2023 laat een duidelijke ontwikkeling zien ten opzichte van versie van 2021: zowel inhoudelijk als in de presentatie!
Inhoudelijk geeft het rapport een goed beeld van hetgeen bij Aveleijn geboden wordt. Net als vorig jaar geeft het rapport aan op welke wijze aan kwaliteit wordt gewerkt. Het rapport raakt een breed spectrum. Op subtiele wijze wordt ook de link gelegd naar onderwerpen waar het resultaat nog niet optimaal is en wordt aangegeven waar voor 2023 aandachtspunten liggen. Dus niet alleen succes wordt gevierd maar ook uitdagingen worden benoemd. Uiteraard betekent dit voor ons als CCRV dat we daar bij het volgend rapport weer op zullen reflecteren.
De presentatie van het rapport verdient dit jaar een extra pluim. Alhoewel de CCRV zich kan voorstellen dat het, voor de lezer die net iets minder digitaal bedreven is, soms zoeken is, geeft de presentatie heel goed de mogelijkheid het rapport op alle onderdelen soepel te doorlopen: zowel voorwaarts, naar links, naar rechts maar ook terug.
We zijn zeer tevreden over het opgeleverde product.
Het rapport is op een goede en manier, in een open sfeer met de RvB en de opstellers besproken. Dat waarderen we als verwanten zeer, waarvoor onze dank.
Ondernemingsraad
De OR heeft het kwaliteitsrapport met veel interesse gelezen en de toelichting op het rapport vanuit kwaliteit gewaardeerd. Onze eerste indruk is dat het rapport makkelijk te lezen is en daarom breed toegankelijk. Ook de afwisseling en de lay-out is prettig. Daarnaast is het rapport zeer uitgebreid. Het is goed om te zien dat Aveleijn op zo veel vlakken bezig is met kwaliteit.
Een aantal positieve uitkomsten die wij willen belichten:
- De waardendagen worden gewaardeerd door medewerkers, o.a. door de diverse workshops die je kunt kiezen.
- Wij zijn blij dat Aveleijn kiest voor het steeds meer versterken van de samenwerking buiten de Aveleijn-muren op allerlei onderwerpen en met allerlei partijen zoals scholen en andere zorginstellingen.
- Positief is ook de aandacht die er gegeven wordt aan medewerkers met het doel ze langer aan Aveleijn te kunnen binden. Het gaat dan bijv. om de keuze van HR om exitgesprekken te voeren en met de uitkomsten daarvan aan de slag te gaan.
- In paragraaf 2.1. staan veel heldere conclusies en doelstellingen voor 2023, tevens ondersteund met cijfers. Op die manier kunnen we in het kwaliteitsrapport van 2023 hier ook éénduidig op terug komen in hoeverre die zijn gehaald.
De volgende aandachtspunten wil de OR graag meegeven:
Aveleijn wil excellente zorg leveren aan onze cliënten. Dit gebeurt door onze medewerkers in hun dagelijkse werk met cliënten. Deze excellente zorg is alleen mogelijk als die medewerkers ook veilig hun werk kunnen doen, zich gesteund voelen en met veel plezier aan het werk zijn. Vanuit het kwaliteitsoogpunt zou hier daarom de meeste aandacht naar toe moeten gaan.
- Voor medewerkers is bijv. het essentieel om veilig te kunnen werken. In het onderdeel dat over veiligheid van medewerkers gaat, worden niet de thema’s genoemd die het meeste spelen. De onveiligheid die vanuit het gedrag van cliënten veroorzaakt kunnen worden zou meer prominent naar voren mogen komen. De concrete acties die worden uitgezet in 2023 om deze onveiligheid te verkleinen zou ook meer aandacht mogen krijgen, bijv. als het gaat om het structureel leren van incidenten, de geleverde nazorg en verplichte trainingen voor medewerkers.
- De druk die er op medewerkers ligt, waardoor werk-privé niet in balans is, is ook een onderwerp dat veel aandacht verdient. Het gaat dan niet alleen om een nieuw roosterbeleid, maar ook om een goed preventiebeleid qua verzuim en een effectief en prettig re-integratiebeleid.
- In het Aveleijn DNA zit dat we veel willen doen vanuit onze enthousiasme en passie. Dit betekent ook dat er projecten worden gestart die allemaal tijd vragen van onze medewerkers. Onze tijd is schaars en daarom zullen we kritisch moeten durven kijken naar deze projecten. Wat is op dit moment essentieel voor onze organisatie, wat kan wachten? En als we ergens bewust voor kiezen laten we dat doen vanuit heldere doelstellingen, duidelijk opdrachtgeverschap en een toegerust projectteam.
Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht is ook in 2022 opnieuw trots en vol waardering over de kwaliteit van zorg en het kwaliteitstapport van Aveleijn!
Aveleijn werkt aan een leven vol betekenis voor iedereen. Het kwaliteitsrapport bevat een mooi overzicht hoe cliënten, medewerkers, verwanten en vrijwilligers zich hiervoor in 2022 hebben hard gemaakt. Het toont ook de diversiteit aan mensen en mogelijkheden om dat leven vol betekenis samen vorm en inhoud te geven. De waardering voor de diversiteit van dat iedereen anders is, en juist daardoor iets eigens toevoegt aan het gezamenlijke doel, klinkt in veel van de activiteiten door en vormt een belangrijke drijvende kracht achter de organisatie.
En mooi voorbeeld hiervan is de (groeiende) aandacht en inzet van de ervaringsdeskundigheid van cliënten. Met bijvoorbeeld versterking van medezeggenschap, het programma Naar de Top! en activiteiten van Team SAM vervult Aveleijn hierin een belangrijke rol, óók buiten de eigen organisatie. Tegelijkertijd blijft het – ook voor 2023 – een aandachtspunt om dergelijke initiatieven en deelname hierin breed in de organisatie zichtbaar en toegankelijk te maken.
Het kwaliteitsrapport bevat een overzicht van resultaten waar Aveleijn trots mag zijn. Het biedt ook inzicht in leer- en verbeterpunten. Het is nu, wellicht meer dan ooit nodig om aandacht te houden voor de reflecterende en lerende kwaliteiten van de organisatie als geheel, en om kennis en ervaringen van cliënten, medewerkers, verwanten en vrijwilligers daarin optimaal te benutten. Ook het samenspel tussen formele en informele zorg zal nog belangrijker worden dan het nu al is. Juist nu dat we veel maatschappelijke veranderingen op ons af zien komen. Het versterken van Aveleijn als veranderende, reflecterende en lerende organisatie verdient veel waardering en navolging in 2023.
Het jaar 2022 kende voor Aveleijn een aantal uitdagingen en bijbehorende veranderingen, waaronder een toenemende arbeidskrapte, introductie van het nieuwe functiehuis, verduurzaming van zorg en vastgoed, de ontwikkeling van een nieuwe strategische visie en de voorbereiding op een nieuw ECD. De Raad van Toezicht ziet dat Aveleijn belangrijke, maar ook noodzakelijke stappen zet richting het versterken van de spelers, verbeteren van het samenspel en in het beweging brengen van de maatschappij. Dat schept veel vertrouwen en een solide basis richting een toekomst, waar Aveleijn in beweging is en zal (moeten) blijven.