3.1 Ervaringen van medewerkers
Medewerkerstevredenheid
We willen graag weten hoe medewerkers hun werk ervaren. We onderzoeken dit doorlopend door medewerkerstevredenheidsonderzoeken (MTO) bij locaties en afdelingen. Teams kunnen op elk moment zelf aan de slag met de uitkomsten.
52,6%
van de medewerkers heeft het MTO ingevuld. Dit is een mooie score die boven de benchmark gehandicaptenzorg uitkomt (51%).
Medewerkers zijn trots op het cliëntgericht werken, de samenwerking binnen het team en de inhoud van het werk. Ook de opleiding en ontwikkelmogelijkheden bij Aveleijn worden goed gewaardeerd.
Medewerkers ervaren meer dan gemiddeld in onze branche
autonomie
in het werk en de kans om te doen waar je goed in bent.
Verbeterpunten zijn:
elkaar aanspreken, roosteren en inhuur, samenwerken met ondersteunende diensten.
Medewerkers ervaren een toename van complexiteit in het begeleiden van cliënten en komen meer dan vorig jaar in aanraking met agressie.
“De werkdruk wordt hoger, doordat we merken dat de cliënten meer ondersteuning nodig hebben en we moeilijker collega's kunnen vinden als er iemand weg gaat.”
“Ik heb veel ruimte om het werk op mijn eigen manier te doen. Dat is prettig. Toch zou ik nog wel meer betrokken willen worden bij beslissingen die mijn werk beïnvloeden.”
In 2023
We zijn trots op de mooie organisatie brede resultaten. Het is goed om te ervaren dat mensen graag bij Aveleijn willen werken. In 2023 gaan we aan de slag met de roosters en de wens van medewerkers om hier meer eigen regie op te hebben. Daarnaast richten we ons op preventie en nazorg bij agressie. We zien een score boven de benchmark op het gebied van nazorg, en tegelijkertijd weten we dat het een belangrijk aandachtspunt is om medewerkers te blijven ondersteunen.