3.2 Samenwerken vanuit ieders ervaring
Methodisch werken in het Ondersteuningsplan
De ondersteuningsdialoog en een goede weergave daarvan in het ondersteuningsplan (OP) is de basis van onze zorg en ondersteuning aan cliënten. Dromen, wensen en mogelijkheden veranderen voortdurend en het OP verandert steeds mee. Methodisch werken
In 2019 startten we een traject om het methodisch werken in het OP te verbeteren. In 2020 gingen we daarmee verder, zo hebben we de methodische cyclus ontworpen als hulpmiddel. In 2021 zijn er trainingen Methodisch werken gegeven. Ook is het OP in een aantal onderdelen eenvoudiger en overzichtelijker gemaakt. Er zijn handleidingen en instructies gemaakt. Zo helpen we medewerkers om doorlopend te werken aan een goed ingevuld OP in het Elektronisch ClientDossier (ECD). Het goede gesprek voeren en daarvan goed verslag doen in het dossier is belangrijk voor de juiste dagelijkse ondersteuning aan cliënten en zijn naasten.
In 2021 richtten we ons op:
Multidisciplinair samenwerken in ECD
Rapporteren in relatie tot de privacywetgeving
Gebruik van het cliëntportaal
Pilot Gezinsplan in het ECD
Gebruik van het ECD en het cliëntportaal
De cliënt is zelf eigenaar van zijn Ondersteuningsplan, maar de betrokkenheid om het in te zien is nog laag. Daarom hebben we het cliëntportaal extra onder de aandacht gebracht. Dit heeft geleid tot 350 nieuwe aanmeldingen in 2021. In het Electronisch Client Dossier (ECD) wordt het OP ingevuld. Via het onderdeel cliëntportaal kunnen cliënten of verwanten het OP inzien. Uit ervaringen komt naar voren dat medewerkers en cliënten het ECD niet gebruiksvriendelijk vinden. In 2022
We gaan aan de slag met het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van het ECD en het cliëntportaal. In 2022 verzorgen we weer de trainingen OPtimaal zodat we nog beter worden in het methodisch werken.