3.2 Samenwerken vanuit ieders ervaring

Medezeggenschap

Bij Aveleijn praten we niet alleen over cliënten, we praten vooral mét cliënten. We vinden het daarom belangrijk dat zowel cliënten, als hun verwanten hun mening kunnen geven over onderwerpen die hen raken. Deze betrokkenheid krijgt vorm in lokale cliënten- en verwantenraden (medezeggenschap). Bij locaties waar cliënten- en/of verwanten niet willen deelnemen aan een medezeggenschapsraad, worden cliënten- en/of verwanten alsnog uitgenodigd voor andere vormen van samenspraak. Bijvoorbeeld in de vorm van huiskameroverleggen, panels etc.

Toelichting

De vernieuwde Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz) die per 1 juli 2020 is ingegaan sluit daarbij aan. In 2021 hebben alle lokale cliënten- en verwantenraden een lokale medezeggenschapsregeling opgesteld. De centrale raden zich op het intensiveren van de contacten met de lokale raden.

Zo heeft de centrale cliëntenraad cliënten besloten via filmpjes vragen te stellen aan de lokale raden en organiseren zij 2 keer een themabijeenkomst voor de achterban. Het eerste onderwerp ging over vaccineren. Dit filmpje kun je hier bekijken. Meerdere lokale raden gaven aan het fijn te vinden om betrokken te worden bij dit onderwerp. Ze gaven wel aan meer tijd nodig te hebben om te reageren. De tweede vraag ging over de verkiezingen. Hiervoor hebben wij een filmpje gemaakt.

Een paar reacties van de lokale raden:

“Ik vind het filmpje erg leuk en ik wil de vragen beantwoorden. Ik spreek regelmatig met mijn begeleiders over de verkiezingen en ik bepaal zelf op welke partij ik ga stemmen.”

“Ik heb zelf de stemwijzer gebruikt en op een partij. De 17 maart ga ik helpen ben geslaagd voor de cursus en ben die dag stembureau lid.”

Tapster

Om de zeggenschap voor cliënten te versterken gaan we een pilot starten met Tapster. Tapster is een eenvoudige app waarmee we op een vriendelijke en veilige manier cliënten kunnen betrekken bij onderwerpen uit het dagelijkse leven. Door het stellen van simpele vragen geven we cliënten de mogelijkheid om mee te praten over onderwerpen die voor hen belangrijk zijn. Namens een cliënt mag ook een contactpersoon deelnemen.

In 2022

In 2022 verleggen we onze aandacht naar samenspraak. Met samenspraak bedoelen we het voeren van een gelijkwaardige dialoog over zaken die er voor cliënten op de locatie toe doen. Onder andere door het professionaliseren van de (interne) coaches voor cliëntenraden. De coaches van lokale cliëntenraden hebben zich verenigd en een jaarprogramma voor 2022 ontwikkeld, met als doel de onderlinge samenwerking te stimuleren, coaching vaardigheden te ontwikkelen en kennis van de Wet medezeggenschap te vergroten. In 2022 gaan we ook ons ook richten op de inzet van ICT-hulpmiddelen en het breder delen van goede voorbeelden.