3.3 Samen ontwikkelen

Innoveren

Sonja:
“Ik heb rust. Ik ga zelf leren hoe ik mijn afspraken kan maken in dit digibord. Dan hoef ik niet alles te onthouden. Ook hoef ik dan niet meer steeds de begeleiding te vragen om het voor mij in te vullen. Als ik het niet meer weet kijk ik op het bord. Begeleiding zeurt niet meer over wat ik nog moet doen.”

Door de inzet van (technologische) innovaties vergroten we de zelfredzaamheid van cliënten, helpen we hen meer in contact te zijn met anderen en werken we aan een vitaler leven. Ook onderzoeken we op welke manier we medewerkers kunnen ondersteunen. In dit filmpje hier onder blikken we terug op innovatie in 2021.

We lichten hieronder een paar voorbeelden van de nieuwe innovaties in 2021 uit. In contact met anderen

We zijn in 2021 gestart met het testen van het communicatieplatform Tapster. We kijken of we hiermee de inspraak van cliënten kunnen verhogen en verbeteren. Met Tapster kunnen cliënten eenvoudig digitaal hun mening geven over verschillende onderwerpen. Er doen acht locaties mee in de regio Hengelo-Borne. Dit jaar hebben we de pilot 'In verbinding met Familie' afgerond. Op de kinderdagcentra onderzochten we of het digitale platform Familienet de communicatie met familie makkelijker en laagdrempeliger maakt. Familie van cliënten en medewerkers zijn positief over Familienet. Het platform is breed beschikbaar gesteld binnen Aveleijn.

Vergroten van zelfredzaamheid en eigen regie

Ook over de overzichtelijke mogelijkheden van Grip op je dag zijn cliënten en medewerkers erg positief. Door het digitale planbord ervaren cliënten meer rust doordat ze beter weten waar ze aan toe zijn. Cliënten zeggen meer regie te hebben over hoe de dag gaat. Begeleiders ervaren minder werkdruk, meer overzicht en meer werkplezier. Eind 2021 zijn de digiborden bij alle cliënten op de Amaliahof geplaatst. De eindevaluatie is in februari 2022.

Martijn:
“Het geeft veel meer structuur en rust in mijn dienst. Je doet het veel meer samen met de cliënt. De dagindeling is niet meer een lijstje dat wij meenemen en afwerken, het is nu echt van de cliënt. Je komt hierdoor juist tot de mooiste gesprekken met cliënten omdat ze zelf meedenken over wat er mist in hun programma, of hoe het anders of beter kan. En elk bord kan afgestemd worden op de cliënt, hoe top.”

Vitaler leven

We weten dat slaap belangrijk is om je fit en vitaal te voelen. Maar wat als slapen moeizaam gaat? Voor Margot hebben we in de vorm van Qwiek Snooze een oplossing gevonden!

Living lab

Via ons Living Lab kunnen cliënten technologische producten lenen en uitproberen. Richard is een van de innovators die graag vertelt hoe de uitleen werkt. In 2021 heeft ons Living Lab 210 producten uitgeleend binnen Aveleijn.

Samen onderzoeken

We gaan samen met de Twentse Zorg Academie (TZA), Saxion, ’s Heerenloo en Roessingh R&D onderzoeken en aantonen wat de meerwaarde van zorgtechnologie is. Dit doen we in het gezamenlijke onderzoeksproject Weten Wat Werkt. De uitkomsten van dit project weten we volgend jaar. Weten Wat Werkt is een vervolg op onze meerwaardetoets waarmee we binnen Aveleijn innovaties kunnen evalueren. Hieruit weten we al dat cliënten van Aveleijn ervoor open staan om toepassingen uit te proberen en dat zij er goede ervaringen mee opdoen.

In 2022

De 50 innovatoren die binnen Aveleijn actief zijn gaan meer in gezamenlijke teams vraagstukken voor verschillende doelgroepen aanpakken. Het living lab krijgt een regionale positie. Het lab gaat ook de uitleen en het beheer voor de partners van de TZA doen. Naast technologische innovaties, willen we ons vanaf 2022 op sociale innovatie richten. Samen met betrokkenen kijken we naar maatschappelijke uitdagingen en zoeken naar innovatieve mogelijkheden om hiermee om te gaan. Bijvoorbeeld de arbeidsmarktproblematiek of inclusieve samenleving.