3.1 Ervaringen van cliënten

Ben Ik Tevreden (BIT)

We onderzoeken doorlopend wat voor de cliënt belangrijk is voor een goede kwaliteit van leven. Om deze ervaringen in beeld te brengen gebruiken we het instrument Ben Ik Tevreden (BIT). Dit dialogische instrument zetten we jaarlijks in. De cliënt en de begeleider gaan met elkaar in gesprek over alle domeinen van kwaliteit van bestaan (Schalock). Individuele actiepunten die uit dit onderzoek naar voren komen verwerken we gelijk in het ondersteuningsplan. In 2021 namen 854 cliënten met een WLZ-indicatie deel aan het BIT. Uit deze gesprekken komen waardevolle, persoonlijke kansen voor de cliënt voort.

Annerie:
“Ze hebben tijdens de corona tijd toen alle locatie dicht waren van Aveleijn, toen hebben de andere mensen van de dag besteding met mij de bit af genomen. ik vond het wel fijn dat het niet mijn eigen begeleiding was want dan ga ik niet zo open. maar wel bij een andere begleijding dus ja dat was mooi.”

Het algemene beeld dat uit alle BIT gesprekken in 2021 ontstaat is dat cliënten tevreden zijn over de kwaliteit van hun leven en de begeleiding die zij daarbij krijgen. Maar eigenlijk zegt een organisatiebrede analyse van het BIT heel weinig. Een BIT gesprek gaat er juist om hoe iemand persoonlijk zijn levenskwaliteit ervaart en hier mogelijk nog stappen in kan maken. Het BIT is niet bedoeld om de tevredenheid over Aveleijn te meten.

Op lokaal niveau kunnen sommige BIT uitkomsten wel aanleiding geven om dingen anders te doen.

“We hebben de analyse van de BIT op onze locatie besproken met de cliëntenraad. Vooral het gesprek was belangrijk, want alleen de cijfers zeggen nog niet veel. Er kwam toch uit dat cliënten wat activiteiten wilden doen in het weekend. Samen met Bureau Evenementen hebben we hier naar gekeken en aantal activiteiten op zaterdag en zondag georganiseerd.”

In 2022

De BIT is vooral een hulpmiddel bij het goede gesprek. Door middel van een audit hebben we de werking van dit middel binnen Aveleijn nader bekeken. We zien dat we mooie stappen, de BIT gesprekken worden door de hele organisatie gevoerd. Maar we zien ook dat er een risico is op ‘afvinken’ van het BIT of van de gespreksonderwerpen. Het gebruik van het BIT moet nog veel meer een echt gesprek worden in plaats van een instrument. Goede uitleg over en meer ondersteuning bij het voeren van een BIT gesprek kan hierbij helpen. Hier gaan we in 2022 mee aan de slag.