5.1 Kwaliteitsdialoog
Doen we de juiste dingen bij Aveleijn en doen we die ook goed? Over deze belangrijke vraag gingen we in gesprek met de medezeggenschapsraden. Deze dialoogsessie over het kwaliteitsrapport vond plaats op dinsdag 23 april 2024.
Er was een afvaardiging van Team SAM (ervaringsdeskundigen), de Centrale Cliëntenraad Cliënten, de Centrale Cliëntenraad Verwanten, de OR, de Raad van Toezicht en managers en begeleiders. De Raad van Bestuur en de schrijvers van het rapport waren ook aanwezig. Juist doordat al deze perspectieven werden gezien en gehoord, werd het een waardevol gesprek.
Praat je mee!
Het thema van het gesprek was Gelijkwaardig samenspel. We willen en kunnen het niet alleen, we doen het samen. We vinden het belangrijk dat we iedereen horen, dat iedereen mee kan denken en dat iedereen meedoet. Soms lukt dat en soms ook nog niet. Met elkaar hebben we gekeken waar we goed in zijn en hoe we samen verder kunnen groeien.
Opbrengsten:
Bij de vraag waar we trots op zijn kwam bij alle groepen naar voren dat we veel mogelijkheden bieden om mee te praten. We willen alle perspectieven horen en nodigen mensen actief uit. Dit is een mooie basis voor het goede gesprek.
We zien een hoge betrokkenheid van medewerkers. Er wordt veel inzet getoond en dat is zeker een kracht van Aveleijn. Het is ook wel een valkuil, omdat medewerkers soms te veel willen en daarmee zichzelf vergeten.
We zijn trots op de inzet van ervaringsdeskundigen. We denken dat dit nog veel meer ingezet kan worden om alle cliënten te stimuleren hun stem te laten horen.
We hebben mooie voorbeelden van locaties waar het al goed gaat. De wens om het op alle locaties beter te doen werd uitgesproken. Liever 80 keer een 7 dan 5 keer een 10!
Je stem laten horen is niet iets wat vanzelf gaat. Het vraagt lef, vaardigheden en ook maakt het uit met wie je bent en waar je vandaan komt (je achtergrond). Programma's als naar de TOP en de STERKplaats hebben cliënten geholpen om hun mening te geven.
We merken dat het soms lastig is voor cliënten, medewerkers en verwanten waar ze informatie kunnen vinden of met wie ze in gesprek kunnen als ze hun stem willen laten horen. Dit heeft te maken met de grootte en de diversiteit van de organisatie. Daar kunnen we als organisatie nog iets in doen. Ook zouden we mensen die we nooit horen, actief kunnen opzoeken en uitnodigen.
We willen ook meer samenwerken met mensen buiten Aveleijn. Hoe kunnen we bijdragen aan krachtige gemeenschappen waarin ook cliënten van Aveleijn worden opgenomen. Enkele cliënten geven aan dat zij zich er niet bij voelen horen in de buurt.
We willen goed kijken naar welke taal we gebruiken. Soms is het woord cliënt goed en soms is deelnemer fijner. Dit is voor iedereen is heel verschillend. Het riep tijdens de dialoogsessie veel reacties op. Het is waardevol om hier verder over in gesprek te gaan.
Ervaringsdeskundigheid van cliënten en medewerkers is belangrijk om van elkaar te leren en elkaar te begrijpen. Contact met iemand die vanuit eenzelfde ervaring kan spreken is verbindend. Een aantal cliënten neemt het mooie initiatief om een lotgenotengroep op richten voor mensen met kanker.
We merken dat het thema gelijkwaardig samenspel leeft in de brede organisatie. Deze manier van reflecteren op het kwaliteitsrapport levert hele waardevolle inzichten op waarmee we in de praktijk aan de slag kunnen.