3.2 Aandacht voor vakmanschap
Teamreflectie
In 2021 hebben we op basis van het VGN Kwaliteitskader een nieuwe vorm van Teamkwaliteitsreflectie ontworpen. Deze teamreflectie past binnen ons doorlopende proces van waarderen wat goed gaat, leren van praktijkervaringen en verbeteren waar dat nodig is. De afspraak binnen Aveleijn is dat ieder team de teamkwaliteitsreflectie uitvoert.
Uit een analyse van de methodiek kwam naar voren dat het voor teams soms best ingewikkeld was. We hebben in 2022 een aantal aanpassingen gedaan, waardoor de dialoog eenvoudiger is geworden. Ook start de teamreflectie nu met de verbeterpunten van vorig jaar. De vier thema's waar teams in 2022 op hebben gereflecteerd zijn:
1
Relationele afstemming
Kwaliteit van zorg ontstaat vanuit een goede, stimulerende zorgrelatie. Sociale interactie met anderen draagt bij aan een betekenisvol leven.
2
Methodisch werken aan ondersteunings- en ontwikkelafspraken
Vanuit een goede ontmoeting helpen we de cliënt zijn leven vol betekenis te ervaren. Zijn dromen, wensen en doelen beschrijven we samen met de cliënt in het ondersteuningsplan. Dit plan geeft de richting aan.
3
Eigen regie en veilige zorg
We maken afwegingen over wat aanvaardbare risico's zijn als het gaat om eigen regie en veiligheid. Hiervoor is reflectie en probeerruimte nodig.
4
Vakbekwame professionals
We zijn alert op onze blinde vlekken en hebben aandacht voor emotiearbeid. We leren van elkaar door reflectie, in het moment zelf en achteraf.
Reflecteren op de kwaliteit van zorg
In 2022 zijn er op 71 locaties door meerdere teams per locatie teamkwaliteitsreflecties uitgevoerd. De sessie wordt vaak begeleid door de manager, senior begeleider of de reflectieve praktijkbegeleider. Uit de enquête weten we dat er vier kwaliteitsinstrumenten veel gebruikt zijn tijdens de dialoog:
- Ondersteuningsplan
- BIT
- Incidentmeldingen
- Reflectieve praktijk
“Door de teamreflectie zijn we ons meer bewust van onze eigen waarden en welke invloed die hebben op hoe je werkt. Hierdoor begrijpen en vertrouwen we elkaar beter. We stellen nu vragen aan elkaar in plaats van direct te oordelen.”
In 2023
De locaties voeren ook in 2023 de teamkwaliteitsreflectie uit. Dit jaar willen we ook ervaren hoe het is als cliënten en verwanten deelnemen aan het gesprek. De methodiek wordt door een aantal teams als complex en omvangrijk ervaren, we kijken hoe we dit kunnen verbeteren.