1.3 Werken aan kwaliteit
We willen de kwaliteit van onze zorg continu verbeteren. Dat is bij Aveleijn een doorlopend proces van
- waarderen wat goed gaat;
- leren van dagelijkse situaties en dilemma’s;
- verbeteren waar het kan of nodig is.
Kwaliteit ontstaat in de relatie tussen cliënt (en verwanten) en medewerker (en het team). Op verschillende manieren letten we erop hoe dit gaat. Bijvoorbeeld via tevredenheidsonderzoeken, in- en externe beoordelingen, incidentmeldingen en onafhankelijke toetsing (HKZ norm). Maar we letten er vooral op dat we steeds met elkaar in gesprek zijn over wat kwaliteit van zorg nou eigenlijk is. Op dat moment, in die situatie, voor die persoon. In 2021 hebben we ons nog meer gericht op leren van elkaar en ervaringen delen.
Delen en leren van goede voorbeelden
Er zijn veel leer- en succeservaringen binnen Aveleijn. In 2021 ontwikkelden we samen met studenten van de Universiteit Twente een manier om werkzame bestanddelen uit goede voorbeelden te filteren. Zo kunnen anderen leren van wat er goed ging. We hebben het bij twee locaties uitgeprobeerd. De ervaringen zijn positief, mensen werden aan het denken gezet over waarom iets goed werkte. We gebruiken de ervaringen van deze locaties om de methode te verbeteren.
“Er gebeuren mooie dingen bij Aveleijn maar we weten dat lang niet altijd van elkaar. We zijn bij onze locatie aan de slag gegaan met de werkvorm die studenten van Saxion hadden ontwikkeld. We hebben drie succesvolle projecten besproken. Samen met de betrokkenen hebben we bijvoorbeeld gekeken waarom het ‘Noaberoverleg’ in Enschede zo succesvol is geworden. Het was een inspirerend gesprek waarin de procesbegeleider verdiepende vragen stelde en de categorieën van de succesfactoren vulde met de verhalen van de deelnemers. Enkele voorbeelden bij dit project waren: vertrouwen krijgen, vrijheid die gegeven werd om er iets moois van te maken, gebruik maken van reflectieve en brainstormtechnieken.”
Methodisch werken aan verbeteren
In 2021 ontwikkelden en introduceerden we onze eigen verbetercyclus. Methodisch werken wil zeggen dat je bij een vraagstuk steeds een aantal vaste stappen doorloopt en die stappen evalueert. Het helpt om voortdurend alert te zijn en steeds opnieuw te onderzoeken of iets nog werkt. Een voorbeeld van zo'n methodische cyclus is de PDCA-cyclus: Plan – Do – Check – Act. Daarop is onze verbetercyclus gebaseerd. Doordat de stappen elkaar blijven opvolgen, werk je voortdurend aan leren en verbeteren. Deze verbetercyclus dient als basis voor de teamreflecties.
Prisma onderzoeken
We hebben 10 collega's opgeleid in de prisma methodiek. Bij een calamiteit of een incident kunnen zij onderzoeken wat oorzaken waren, hoe er gehandeld is en hoe de nazorg was. Juist door dit met eigen mensen te doen leren we van elkaar en situaties.
Hercertificering in de Zorg
Begin september hebben drie auditoren van Certificatie in de Zorg een hercertificering afgeven voor Aveleijn. De auditoren gingen op verschillende plekken in gesprek met cliënten, medewerkers, managers en de Raad van Bestuur. Dat leverde goede gesprekken op over thema's als persoonsgerichte zorg, ervaringsdeskundigheid, reflectie en rapportage in het ECD. De auditoren gaven terug dat ze twee mooie dagen hebben gehad, waarin de betrokkenheid en het enthousiasme van medewerkers duidelijk naar voren kwam. Cliënten vertelden over hun eigen ervaringen en er werden mooie voorbeelden genoemd.
Uit het verslag van de auditoren:
“Medezeggenschap zit diep in de visie van Aveleijn, er is veel creativiteit in de organisatie om cliënten beter te bereiken. Aveleijn weet haar cliënten op eenvoudige wijze belangrijk neer te zetten. Soms zijn daar maar drie woorden voor nodig: met ‘alle sterren tellen’, verwoordt ze precies hoe ze tegen haar cliënten aankijkt. Natuurlijk kent Aveleijn ook ‘gewone’ dagen en wint ze niet iedere dag een Gehandicaptenzorgprijs of komt een van de bewoners iedere dag in aanmerking voor een lintje. Er zijn ook dagen met incidenten of onbegrepen gedrag. Aveleijn is sterk in een reflectieve praktijk die dit soort situaties ondersteunt en waarbij in dialoog gezocht wordt naar een oplossing of nieuwe manier van werken. Er wordt geïnvesteerd in het opbouwen van een goede band met cliënt en verwanten.”
In 2022
Methodisch verbeteren vraagt veel aandacht. We willen graag, maar we ervaren soms ook gebrek aan ruimte en tijd in de hectiek van de dag. Nieuwe methodes, zoals de verbetercyclus en het leren van (succes)ervaringen, willen we in 2022 met meer focus gaan gebruiken. Zodat we op termijn beter weten wat de effecten ervan zijn op het leven van de cliënt. In 2022 voert elk team weer een teamreflectie uit, organiseren we een beleidsdag over kwaliteit en voeren we in 10 teams diepgaande gesprekken over kwaliteit.