2.3 Aandacht voor vitale medewerkers
In 2021 hebben we extra aandacht gegeven aan weerbaarheid en wendbaarheid van medewerkers. Hun handelen bepaalt immers de kwaliteit van zorg en ondersteuning. In maart ging de werkgroep Fit en Vitaal van start. Zij nodigden medewerkers op een laagdrempelige manier uit om te werken aan persoonlijke fitheid en vitaliteit. Bijvoorbeeld door workshops te organiseren over slapen en over werkgeluk.
Herstel na corona
Voor de zomer hebben we geïnventariseerd of en hoe medewerkers willen omgaan met ‘herstel na corona'. Daaruit kwam naar voren dat collega's dit graag binnen de eigen teams willen oppakken. De behoefte aan aandacht voor herstel is heel verschillend. Er waren teams die juist heel erg een 'wij-gevoel' hebben ervaren en aangeven dat de samenwerking met collega's versterkt is. Er waren teams die de werkdruk heel hoog vonden en moeite hadden met de invulling van de roosters. De impact van de maatregelen is anders voor ambulante medewerkers dan voor woonbegeleiders, behandelaren of kantoorpersoneel. ‘Herstel na corona’ maakt daarom onderdeel uit van de jaargesprekken met managers.
Vanuit de organisatie hebben we medewerkers aangemoedigd om de zomermaanden te gebruiken om bij te komen. Als blijk van waardering ontvingen alle medewerkers een kleine attentie op de Dag van de Zorg en een zomerpakket voor de vakantieperiode.
Verzuim in 2021
Daar waar het gemiddeld verzuim in de branche over 2021 een stijgende lijn laat zien, daalt deze binnen Aveleijn. We wonnen de Vernet Health Award. Een mooi compliment en motivatie voor ons allen. Maar we blijven aandacht houden voor de vitaliteit en inzetbaarheid van onze medewerkers! In het najaar van 2021 liep ook bij ons het verzuim op en werd het lastiger om de roosters te vullen, met name op de specialistische of medische functies.