6.1 Reflectie op kwaliteit

Doen we de juiste dingen bij Aveleijn en doen we die ook goed? Over deze belangrijke vraag gingen we in gesprek met de medezeggenschapsraden. Deze dialoogsessie over het kwaliteitsrapport vond plaats op donderdag 21 april 2022.

Er was een afvaardiging van Team SAM (ervaringsdeskundigen), de Centrale Cliëntenraad Cliënten, de Centrale Cliëntenraad Verwanten, de OR, de Raad van Toezicht en managers van de thematafel waardenwerk en kwaliteit. De Raad van Bestuur en de schrijvers van het rapport waren ook aanwezig. De sessies werden begeleid door twee reflectieve praktijkleiders. Juist doordat al deze perspectieven werden gezien en gehoord, werd het een waardevol gesprek. We hebben ons gericht op twee gespreksthema’s:

Ik-kracht: meer mensen versterken

Door het benutten van ervaringsdeskundigheid en cliënten te stimuleren in hun persoonlijke groei, werken we toe naar meer gelijkwaardigheid. We verrichten al waardevol werk. Initiatieven als de Sterkplaats, Naar de top, Living Lab en Team SAM dragen eraan bij dat cliënten steeds meer hun stem kunnen laten horen. De uitdaging is om deze initiatieven te verbreden. Zodat veel meer mensen de mogelijkheid hebben om meer voorop te gaan lopen in hun eigen leven.

  • De persoon versterken: Waar doen we dit goed?
  • Waar zouden we nog meer en beter kunnen werken aan de eigen kracht en eigen regie van cliënten?
  • Hoe krijgen we nog meer ervaringsdeskundigen die meepraten?

Professionele ondersteuning nu en in de toekomst

Medewerkers zijn over het algemeen tevreden met hun werk en voelen zich betrokken bij Aveleijn en haar missie. Op medewerkerstevredenheid scoort Aveleijn hoger dan gemiddeld in de branche. We investeren op verschillende manieren in de ontwikkeling van het begeleidersvak, de persoonlijke ontwikkeling en vakmanschap van onze medewerkers. Ook bij Aveleijn zien we de gevolgen van de arbeidsmarktproblematiek op ons afkomen. Er is in de toekomst minder personeel beschikbaar, en we moeten omgaan met veranderende zorgvragen in een steeds dynamischer maatschappij.

  • Voldoende vakbekwame medewerkers die met plezier werken bij Aveleijn
  • Wat doen we hierin goed?
  • Wat zouden we meer, anders of beter kunnen doen?

De opbrengsten

Ik- kracht; meer mensen versterken

We doen al veel op dit vlak. Mooie initiatieven die ook echt bijdragen aan het versterken van personen. Het blijft een uitdaging om deze programma’s, zoals naar de TOP, voor iedereen geschikt te maken. Dat is een gezamenlijke uitdaging en Team Sam biedt aan hierbij te ondersteunen.

Meepraten over belangrijke veranderingen is belangrijk. Enkele cliënten geven aan graag wat meer inspraak te willen hebben wie er op de locatie komt wonen of werken. Dit gesprek zou ook goed gevoerd kunnen worden met een lokale cliëntenraad. Je stem laten horen kan heel goed via de lokale of centrale medezeggenschap. De CCR-C heeft ervaren dat als informatie begrijpelijk wordt uitgelegd, ze ook echt kunnen meepraten. Zelfs op een onderwerp als financiën, wat toch eerst heel lastig leek. En dan is het voor de medewerkers van financiën ook heel fijn om te horen wat cliënten belangrijk vinden.

Voor de centrale raden (cliënten en verwanten) is het een uitdaging om de achterban goed te informeren, te raadplegen en betrekken bij adviezen en besluiten. Het maken van een filmpje, jezelf uitnodigen en thema’s bespreken die er voor iedereen toe doen, werken goed. Het idee van een dag van de Raad organiseren en zo elkaar te ontmoeten en in gesprek te gaan werd goed ontvangen.

In de dialoog kwam meerdere keren naar voren dat het een wisselwerking is tussen de cliënt en de begeleider. Een goed contact met de persoonlijk begeleider is belangrijk. Soms lukt een ontmoeting niet echt, omdat de begeleider druk is en onvoldoende tijd vrij kan maken om samen iets te doen. Het is dan ook belangrijk dat je als cliënt je stem laat horen en samen naar een oplossing zoekt.

Een andere vorm van wisselwerking is dat als de begeleider minder regelt en ondersteunt. Dan wordt de cliënt meer uitgedaagd. Soms helpt dit om nieuwe dingen te leren en groeit het zelfvertrouwen. Het blijft steeds kijken naar wie de persoon is en wat hij nodig heeft om te groeien als mens. Het blijft maatwerk. De setting maakt dan ook uit. Ga je naar een werkplek en maak je een product of zien ze je als een mens met bepaalde kwaliteiten en leervragen. Soms gebeurt dit wel, maar nog niet overal, en dat zouden we wel wensen met elkaar.

Een deelnemer aan de dialoogsessie:
“Op dagbesteding was ik een van de velen, een cliënt. Ik had daar een werkplek en kwam de dag door. Nu bij team SAM kan ik meer doen waar ik goed in ben. We werken met elkaar samen als een team. Ik ben erg gegroeid qua zelfvertrouwen. Het was soms erg spannend, maar door te doen merk ik pas echt wat ik kan. Begeleiders zouden wat mij betreft minder moeten ondersteunen en echt alleen als het nodig is of er om gevraagd wordt. Ondersteuning is fijn, maar soms houdt het ons ook klein.”

Professionele ondersteuning nu en in de toekomst

Het is belangrijk om betekenisvol werk te hebben. Een fijn team om in te werken, vrijheid om je vak goed in te vullen, plezier te hebben met elkaar, goede ontwikkelingsmogelijkheden en een open sfeer werden genoemd als belangrijke aspecten. Velen gaven aan dat we hier al aandacht voor hebben. De trainingen die er zijn, de teamreflectie, het inwerkprogramma.

Er zijn verschillen per locatie. In sfeer, in samenwerking en wat er van je gevraagd wordt. Het is belangrijk dat er een goede match is. Het is belangrijk om hier altijd oog voor te hebben, zodat mensen bij Aveleijn willen blijven werken. Gezien worden als mens is ook voor medewerkers belangrijk. In alle drukte vergeten we dat weleens. De wens is om hier steeds aandacht voor te hebben. We weten ook dat we minder personeel kunnen vinden straks en dat we heel innovatief moeten zijn om dat goed op te vangen. De inzet van vrijwilligers wordt erg gewaardeerd. Zij hebben tijd en aandacht en doen leuke dingen met cliënten. Door de drukte hebben begeleiders daar soms minder tijd voor.

Wisseling van begeleiders kan voor cliënten heel ingrijpend zijn. Het blijft een flinke uitdaging om hier goed mee om te gaan. Er werden vele ideeën en tips besproken om mensen te werven en behouden voor Aveleijn. Hieronder enkele van die tips:

  • Het maken van andersoortige vacatureteksten waarin mensen ervaren hoe fijn het is bij Aveleijn
  • Het maken van filmpjes
  • Contacten onderhouden met mensen die weggaan zodat ze ook weer de weg terugvinden
  • Grotere contracten aanbieden
  • Veel leerlingen en stagiaires een plek bieden en die behouden
  • Exitgesprekken voeren om te weten waarom ze weggaan

Waardevolle gesprekken

Het was ontzettend waardevol om met elkaar in gesprek te gaan over kwaliteit. We hebben ervaren dat kwaliteit zit in alledaagse zaken en vooral in de relatie tussen mensen. Als een rode draad zagen we dat we elkaar nodig hebben. Samen ontwerpen, elkaar betrekken, gelijkwaardig deelnemen. Dat is essentieel om goede kwaliteit te bieden.