6.3 Epiloog Raad van Bestuur
Voortschrijdend inzicht in tweede corona jaar
De coronapandemie had ook in 2021 een grote impact op onze organisatie. Oplopende besmettingen leidden er toe dat eind december 2020 er opnieuw sprake was van een lock down.. In tegenstelling tot eerdere lockdowns ging Aveleijn echter niet meer volledig op slot. Een gezamenlijke les uit de beginperiode was immers om te waken voor een betere balans tussen medische veiligheid en psychologische behoeften. Vanuit het principe dat dagbesteding voor veel cliënten noodzakelijke zorg is, werden in overleg met cliënten en hun naastenmaatwerkafspraken gemaakt over deelname aan dagbesteding. Uit voorzorg werkten we met compartimentering op de locaties en werd de busbezetting tijdens het vervoer van en naar de dagbestedingslocaties verlaagd. Medewerkers en cliënten maakten gebruik vanpersoonsbeschermende middelen (mondneusmaskers, handschoenen etc.) en zij hielden onderling zoveel mogelijk afstand. Een mooie stap vooruit: zo veilig mogelijk, maar met een betere balans.
Impuls voor regionale samenwerking
In het voorjaar ontstonden door de snel oplopende besmettingen grote zorgen over dreigende overbelasting van de IC capaciteit in de ziekenhuizen. Samen met collega VG instellingen in de regio (De Twentse Zorgcentra, Sius, Estinea en Interakt Contour) maakten we afspraken over de inrichting van een cohortverzorgingslocatie. Als cliënten met COVID onverhoopt niet terecht konden in het ziekenhuis en vanwege de zorgvraag ook niet op hun reguliere woonlocatie konden blijven, konden zij in de cohortverzorgingslocatie terecht. Gelukkig hebben we de locatie in regionaal verband niet in gebruik hoeven te nemen en was ieder organisatie in staat zieke cliënten zelf op te vangen. Ook op andere punten ontstonden met deze partners belangrijke samenwerkingsinitiatieven. Zo werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten voor het onderling inzetten van personeel. Dit in situaties waar de minimale kwaliteit van zorg niet meer te borgen zou zijn door extreme uitval van medewerkers door ziekte. Tenslotte leidde gezamenlijke inspanningen en samenwerking er toe dat de organisaties in staat waren om alle cliënten en personeel die dat wilden voor het eind van het jaar te voorzien van de boosterprik voor de Omikronvariant. Op grond van deze geslaagde samenwerking worden in 2022 een aantal volgende thema’s opgepakt; Duurzaam vervoer (in het kader van de greendeal) en Medische zorg (in het kader van het tekort aan AVG artsen in de regio). De corona pandemie is geen fijne periode geweest, maar de versterking van deze regionale samenwerking vormde wel een mooie bijvangst!
Doorontwikkelen op lopende lijnen
In dit rapport verhalen wij over onze inzet om de kwaliteit van onze ondersteuning zo goed mogelijk te borgen en waar mogelijk verder te verbeteren. De samenvatting in dit rapport geeft hiervan een mooi beknopt overzicht. In 2022 bouwen we verder door op onze thema’s Werk dat deugt, Werk dat deugd doet, vergroening van onze organisatie en het streven naar duurzame samenwerking. Een verbreding en versterking van de inzet van ervaringsdeskundigheid van onze cliënten, facilitering van de doorontwikkeling van het vakmanschap en de professionalisering van onze medewerkers, aandacht voor de ontwikkeling van inclusieve gemeenschappen, aantrekkelijk werkgeverschap en onze inspanningen in het kader van de Greendeal zijn lijnen waar we ook in 2022 mee verder zullen gaan.
Kwaliteitsdialoog
In een inspirerende middag spraken we met een afvaardiging van Team SAM (ervaringsdeskundigen), de Centrale Cliëntenraad Cliënten, de Centrale Cliëntenraad Verwanten, de OR, de Raad van Toezicht en managers van onze thematafel waardenwerk en kwaliteit. We richtten ons daarbij op een tweetal belangrijke thema’s uit het rapport: Ik-kracht (meer mensen versterken) en Professionele ondersteuning nu en in de toekomst. De thema’s uit het rapport zijn verder verrijkt met de inzichten uit deze middag en ook in de reflecties van deze diverse gremia zijn de uitkomsten uit deze dialoog meegenomen. Als voorbeeld van de verrijking noemen we het thema ‘vitaliteit’. In de kwaliteitsdialoog werd nadrukkelijk meer aandacht voor onze inzet op dit thema gevraagd. De in 2022 geplande Special Olympics in Twente vormen hiervoor een mooie impuls. We zijn bestuurlijk stevig verbonden aan dit event middels de legacy portefeuille en hebben inmiddels een interne werkgroep geformeerd die actief met dit thema in de eigen organisatie aan de slag gaat.
Externe onafhankelijke blik
Op ons verzoek heeft het bureau Certificatie in de zorg een audit uitgevoerd om aan de hand van de HKZ norm, na te gaan of Aveleijn kwalitatief goede en veilige zorg biedt. Als aandachtspunt werd door ons daarbij het thema persoonsgerichte zorg meegegeven. De auditoren waren onder de indruk van de zorg en ons e-health innovatieprogramma. Wij zijn trots op het feit dat de auditoren verder geen aanbevelingen (minors) hebben geformuleerd. Uiteraard gaan we aan de slag met de formele suggesties die wij van hen ontvingen. Voor 2022 staat weer een jaarlijks bezoek gepland. Hoewel met de introductie van het eigen kwaliteitskader VGN de formele verplichting tot certificering is vervallen, waarderen we de externe onafhankelijke blik van Certificatie in de Zorg nog steeds. Vooral ook omdat zij de norm vooral toetsen vanuit het perspectief van klantwaarde.
Dank
We zijn trots op de inzet van alle betrokkenen binnen onze organisatie. We genieten van het samenspel tussen cliënten, hun naasten, onze vrijwilligers en medewerkers. Aveleijn is een hechte gemeenschap. Dat betekent niet dat het altijd goed gaat of makkelijk is. Er zijn ook moeilijke persoonlijke omstandigheden, complexe zorgvragen, organisatorische en maatschappelijke uitdagingen. Voorop staat dat kwaliteit van zorg ontstaat tússen mensen. En dat we in gesprek blijven over wat kwaliteit van bestaan voor iemand betekent. Dank aan alle betrokkenen voor jullie bijdrage aan deze dialoog. Dank voor de samenwerking en dank voor de tegenspraak. Met vertrouwen gaan we gezamenlijk de toekomst tegemoet.